A+  A-  |  Udskriv  |  RSS  |  Login  |  Følg os  
 

Fordele ved svømning efter brystoperation - 27.6.2017

5 gode tips til brystopererede

Der er mange fordele ved at svømme - og ikke mindst, hvis man er brystopererede.

Amoena har sammensat følgende 5 gode tips til brystopererede og du kan læse mere om svømning for brystopererede i linket nederst.

Her er 5 gode tips til svømmetræning efter brystoperation.

  • Svøm ikke mere end 20 minutter af samme svømmeart. 'hundesvømning' er faktisk godt for overkroppen, brystsvømning er et godt alternativt, både som træning og som afslapning. Desuden er det godt til både toning og udstrækning af benene. Rygsvømning styrker rygmusklerne. Prøv også at kigge på 'sidestroke'  på YouTube, her svømmer du på siden og kan vælge hvilken arm du vil belaste (mest). Butterfly kan ikke umiddelbart anbefales, da det er ret hårdt og kræver en ret buet ryg.
  • Lav altid stilfærdige opvarmningstag og nedkølingstag - fem minutter af hver. Det kan gøres både i og udenfor poolen. Du kan f. eks sidde på kanten af poolen og sparke i vandet, eller udstrække benmuskler. I poolen kan du f.eks gå eller jogge for at vænne kroppen til vandet. Pas på ikke at overstrække den opererede side.
  • Pas på med at blive for varm - Forandringer i kroppen, kan gøre den mindre tilpasningsparat overfor varme, så vær lidt forsigtig. Bor du i et varmt område og svømmer udendørs, så svøm tidligt om morgenen eller sidst på dagen. Sørg altid for at drikke rigeligt vand før og efter du svømmer.
  • Lad være med overdrive. Føler du dig træt, så stop. Du skal føle dig aflappet ikke udkørt. Det er ikke lige nu, du skal træne efter maxpuls.
  • Inden du begynder at træne, bør du tjekke det med din læge. Er du ikke vant til at svømme, så lad være med at begynde at svømme 50 baner brystsvømning nu. Prøv i stedet let vandtræning, som armcirkler, eller armbøjninger på poolvæggen - det vil give dig mange af de samme resultater.

 

Fordele ved svømning efter brystoperation

Kilde: Amoena


Tilbage
Powered by Søgaard & Co